Att äta nyttigt till vardags kan kännas svårt för den som inte är van. Många tror också att det är dyrare med nyttig mat. Men så behöver det faktiskt inte vara. Det handlar mest om att förändra sina mönster och om man bara anstränger sig lite i början kan man ganska enkelt lägga grunden till en vana som kommer att kännas naturlig. De flesta av oss vet redan ganska väl vad det innebär att äta nyttigt. Det gäller bara att tillämpa kunskapen och ta kloka beslut när vi väl är i butiken. I Sverige är det lätt att hitta information om vilka näringsämnen maten innehåller men man bör vara medveten om att det här med näringslära till viss del är något personligt. Alla mår inte bra av precis samma saker.

Nyttig vardagsmat bör vara näringstät

Näringstäthet är ett viktigt grundbegrepp när man talar om hur nyttig mat är. Det handlar om hur mycket näringsämnen man får i sig i relation till matens volym och kaloriinnehåll. Tyvärr är mycket av den mat som vi är vana vid att använda som grund i våra måltider inte särskilt näringstät. Vitt ris, pasta ljust bröd är exempel på mat som mättar oss och ger många kalorier, utan att vi får i oss särskilt många näringsämnen. Om vi dessutom kombinerar detta med en köttråvara och inte så mycket annat är måltiden vi får i oss rätt torftig. Äter vi så dåligt flera dagar i veckan påverkar det vår hälsa negativt i långa loppet.

Vardagsmat måste vara prisvärd och gå fort att tillaga. Är det möjligt utan att använda mycket ris och pasta? Ja, det är det, men ett annat sätt att äta nyttigare är att välja ris, bröd och pasta med långsammare kolhydrater. Det ger ett jämnar blodsockervärde eftersom det tar längre tid för kroppen att bryta ner maten. Potatis och rotfrukter är kolhydratkällor med lite högre näringstäthet och mer fibrer. Att variera sig är viktigt. Det finns dock inga enkla regler. Medelhavsmat är i grunden bra mat, trots att pasta bröd är själva fundamentet i den kosten.

Nyttiga råvaror du har råd med

Varenda frukt och grönsak har sin en egen unika näringssammansättning och det kan också skilja ganska mycket mellan olika exemplar beroende på kvalitén på odlingsjorden. Det finns dock ett intressant samband mellan antioxidanter och annat nyttigt och grödors färger. Det röda i rödbetor och det ämnen som gör bladgrönsaker gröna samt det orangea i pumpor och morötter är helt enkelt bra för oss. Detta kan man ha som grundregel om man inte orkar studera enskilda råvarors näringsinnehåll. Skillnaden i nyttighet mellan färska och frysta grönsaker är faktiskt inte särskilt stor. Man kan alltså fylla frysen med frysta grönsaksblandningar så att man alltid har ingredienser till nyttig vardagsmat.

Avokado är en mycket nyttig grönsak som är tät på både energi och näringsämnen. Den kan ätas som den är men förhöjer även många andra rätter i form av guacamole. I stora delar av världen äter man avokado söt, prova den som efterrätt med råsocker och några droppar lime. Brysselkål, grönkål, blåbär och nypon är exempel på supernyttig svensk mat. För att få i sig mer råvaror av den här typen är den bra idé pressa dem i en råsaftcentrifug så att man får i sig mer än man kanske hade orkat äta.

Nyttig vardagsmat ger dig bättre hälsa

Nyttig vardagsmat handlar inte bara om äta riktigt bra mat så ofta som möjligt utan även om att undvika att äta riktigt dålig mat, till vardags. Det flesta av oss får i oss mer kalorier än vi behöver men orsaken till det kan vara en ovana i form av allt från godis till, öl, feta dessertostar eller söt måltidsdryck. Ta reda på vilka av dina vardagsvanor som inte är förenliga med att äta nyttigt.

Mat som alla gillar

Ett dilemma i de flesta familjer är att få till de där rätterna som är nyttiga och som alla verkligen äter. Har man två – tre sådana måltider är det lätt hänt att man använder dem gång på gång och då blir kosten allt för ensidig, näringsmässigt. Att skapa flera rätter man kan använda till att variera sin menyer är A och O i många hushåll och en viktig del i det här med att utveckla strategier för bra kosthållning. Att involvera barnen i planeringen brukar vara en bra idé. Låt dem välja mellan flera nyttiga rätter olika veckodagar så minskar risken för att de ska protestera och be om makaroner när måltiden väl står framdukad.

Nyttig vardagsmat behöver inte smaka sämre eller vara svårare att laga än “vanlig mat”. Det är sant att maten blir nyttigare om den innehåller fler komponenter än låt oss säga pasta med ketchup och falukorv eftersom varje ingrediens tillför extra näringsämnen. Så länge man varierar sina måltider behöver det dock inte vara ett problem om de inte innehåller så många olika saker. Att prenumerera på en matkasse med råvaror och recept kan vara ett bra sätt att få inspiration. Då lär man sig automatiskt att laga flera nya rätter och de som blir mest uppskattade kan föras in på familjens fasta repertoar. Avslutningsvis vill vi slå ett litet slag för mjölksyrade grönsaker! Det är en hälsobomb man kan servera som tillbehör till nästan vad som helst.

Nyttig vardagsmat är nyckeln till hälsa

Alla experter är eniga om att våra matvanor har mycket stor effekt på hur vi mår. Kan man förändra de rutiner har att göra med hur vi lagar mat till vardags kan man också ge sin och sin familjs hälsa ett rejält lyft. Man behöver inga särskilda dieter eller specialråvaror utan för de flesta räcker det med att skaffa sig grundläggande kunskap kring vilka råvaror som är prisvärda och har högt näringsinnehåll och hur man tillagar dem på ett enkelt sätt. Grönsaker är i regel bra för oss, men det visste vi ju redan. Det gäller även frysta grönsaker, inte minst om de har en stark färg. Kan vi dessutom trappa ner på en eller ett par av våra vardagsovanor så kommer det att påverka måendet positivt.

En av de nyttigaste grönsakerna