Tänk dig en riktigt kylig höstkväll, när regn och rusk viner utanför fönstret. Vad passar bättre än att laga en härlig, mustig och färgsprakande gryta. Går det dessutom att laga något som gör dig mätt och nöjd, samtidigt som det värnar om både vårt jordklot och din plånbok? Vi lovar, det går alldeles utmärkt. Här nedan har vi listat våra bästa tips för att lyckas med dina veganska grytor och andra veganska rätter. Med våra tips kommer ingen att undra var kött- eller mejeriprodukterna är någonstans.

Smarta proteinkällor

Proteiner är som bekant mycket viktigt för kroppen, och det mättar väldigt bra. I en vegansk kost utgår ju givetvis kött, men också ägg och mejeriprodukter, så det är viktigt att hitta andra proteinrika livsmedel till dina grytor och andra veganska maträtter. De bästa proteinerna till en vegansk gryta är linser i alla dess färger, som inte behöver förkokas utan bara slängs i tillsammans med det andra i grytan. Bönor, kikärtor och andra baljväxter är också toppen i grytor. Eller varför inte testa att ha i en fast sort av tofu i din asiatiska gryta?

Den perfekta grytbasen

Det går att få till grymma grytbaser utan mejeriprodukter. Du kan använda dig av kokosmjölk eller kokosgrädde som med fördel smaksätts med asiatiska kryddor eller görs till en curry. En härlig bas av krossade tomater som gifter sig utmärkt med färska örter och aubergine i traditionsenlig Italiensk anda, eller varför inte köra krossade tomater i en härlig gryta med linser och marockanska kryddor? Andra substitut för traditionella grytbaser är alla typer av grädde som görs av olika sädesslag, till exempel sojagrädde eller havregrädde.

Veganskt är inte lika med tråkigt

Som du märker är möjligheterna oändliga till att få ihop en härlig gryta enbart med veganska ingredienser, och det är bara fantasin som sätter stopp. Se till att du får till en sjysst bas och adderar mycket proteiner. Fyll sedan på med säsongens grönsaker och rotfrukter, smaksätt med färska örter och mängder av goda kryddor, så har du en komplett måltid som får vilken köttätare som helst att vilja ta mer igen och igen. Som havregrädden på moset, är dessa typer av grytor perfekta att göra i stora skalor för att sedan frysa in för att sedan tas fram när ork eller tid att laga en hälsosam och god måltid inte räcker. Veganska grytor är smarta både för miljön och din spargris!